فولاد آنلاین

اطلاعات فولاد

فولاد آنلاین

اطلاعات فولاد

جوشکاری گازی چیست؟

چنانچه از گاز استیلن به عنوان سوخت گازی استفاده شود، فرایند جوشکاری اکسی استیلن (Oxy Acetylene Welding : OAW) نامیده می‌شود. فلزاتی که معمولاً از جوشکاری گازی جوش داده می شوند، فولاد‌های ساده کربنی و فولادهای کم آلیاژی هستند. 


جوشکاری گازی

همه ما بارها و بارها با کلمه جوش و یا عمل جوشکاری رو به رو شده ایم. امروزه جوشکاری انواع مختلفی دارد که برای شرایط و اجناس مختلف این جوش ها به کار برده می شود. جوشکاری گازی یا به عبارتی دیگر (Gas Welding) فرآیندی است که در آن بر اثر احتراق یک سوخت گازی و اکسیژن ، شعله ای در مشعل جوشکاری ایجاد می شود که حرارت لازم را برای ذوب فلز پایه و فلز پرکننده فراهم می کند. لبه های ذوب شده ی قطعات پس از انجماد، اتصال جوش ایجاد می کنند. برای افزایش دمای شعله به جای هوا از اکسیژن خالص استفاده می شود، زیرا نیتروژن موجود در هوا حرارت را جذب کرده و منجر به کاهش گرمای ایجاد شده می گردد.

 

فرایند جوشکاری گازی

فرایند جوشکاری گازی نیز از لحاظ کلی مانند دیگر شیوه های جوشکاری است به این صورت که، شعله در این فرآیند از دو بخش مخروط داخلی و پوشش حفاظتی تشکیل می‌شود. چنانچه از گاز استیلن به عنوان سوخت گازی استفاده شود، فرآیند جوشکاری اکسی استیلن (Oxy Acetylene Welding : OAW) نامیده می‌شود. در برخی مواقع احتمال استفاده از فلاکس برای اکسید زدایی و تمیز کردن سطوح فلزاتی که قرار است به هم جوش داده شوند، نیز وجود دارد.

فلزاتی که معمولاً بوسیله جوشکاری گازی جوش داده می شوند، فولاد‌های ساده کربنی و فولادهای کم آلیاژی هستند. واکنش احتراق در شعله در دو مرحله صورت می‌گیرد که گرمای ناشی از آن تأمین کننده حرارت مورد نیاز برای جوشکاری گازی است. حرارت لازم در این روش از واکنش شیمیایی گاز با اکسیژن بوجود می‌آید. حرارت توسط جابجایی و تشعشع به کار منتقل می‌شود. قدرت جابجایی به فشار گاز و قدرت تشعشع به توان چهارم درجه حرارت شعله بستگی دارد.


آیا شما با مزایا و معایب جوشکاری گازی آشنایی دارید؟جهت مطالعه کامل این مقاله وارد لینک شوید.


لینک های دسترسی سریع به بخش های مختلف سایت فولاد ۲۴

مفتول فنر

مفتول فنر از فرآوری فولاد پرکربن و کربن متوسط (فولاد گرم نورد شده) به روش کشش سرد تولید و در صنایع مختلف کاربرد دارد با ما همراه باشید با مطالبی بیشتر در خصوص مفتول فنر.

 مفتول فنر چیست و چه کاربردی دارد، همانطور که می دانید مفتول فنر در فرآیند کشش سرد خشک، به گونه ای تولید می گردد که هیچگونه تغییری در عناصر شیمیایی مفتول فولادی صورت نمی گیرد بطوریکه با کاهش سطح مقطع فولاد در مجاورت پودر روانساز، خواص آن که شامل حد مقاومت کشش، حد الاستیسیته می باشد تغییر می کند و افزایش کیفیت سطح را دنبال خواهد کرد در ادامه مطلب به موارد زیر بیشتر اشاره خواهیم کرد:

  • مفتول فنر چه کاربردهایی دارد؟
  • آشنایی با استاندارد مفتول
  • آشنایی با دامنه تولید مفتول

کاربردهای مفتول فنر:

۱ - فنرهای مکانیکی (Mechanical Spring Wire) این مفتول در ساخت انواع فنرهای کششی، فشاری ، پیچشی ، فرمینگ و نوردی کاربرد دارد و صنایع مختلف ، از جمله صنایع خودروسازی ، نفت و گاز و پتروشیمی ، ریلی ، نظامی ، لوازم خانگی، برق و الکترونیک ، نساجی،هیدرولیک و پنوماتیک ، ماشین آلات کشاورزی و ... از این مفتول استفاده می کنند.

۲ - مفتول فنر های مبلی (Upholstery Spring Wire)این نوع مفتول جهت تولید فنر صندلی های اتومبیل، مبلمان و تشک های خوشخواب بسیار کاربرد دارد.

مفتول های فنر، براساس استحکام و مقاومت کششی درجات مختلفی دارند لذا انتخاب صحیح مفتول، با توجه به میزان تنش های استاتیکی و دینامیکی تحمیل شده بر فنر، بسیار ضروری می باشد . به منظور تامین انواع مفتول فنر، از مواد اولیه استاندارد، اعم از فولادهای کربن متوسط و کربن بالا مانند ۴۲B ،C68، 62B، 72B, 82B استفاده می گردد

مفتول فنر

استانداردها:

• DIN 17223

• DIN EN 10270

• ISO 8458-2

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مفتول فنر و مشاهده چگونگی تولید این محصول وارد لینک شوید.

در پایان جهت مشاهده و استفاده از بخش های مختلف سایت فولاد۲۴می توانید به لینک های ذیل مراجعه فرمایید: