فولاد آنلاین

اطلاعات فولاد

فولاد آنلاین

اطلاعات فولاد

چگونه در محیط کار از سرطان جلوگیری کنیم؟

یکی از بیماری‌های تهدید کننده محیط کار بیماری سرطان است که این بیمار در محیط‌های صنعتی به‌مراتب بیشتر است. در مصرف مواد و حلال‌های فرار شیمیایی دقت کنید. لازم است اتاق، تهویه کامل داشته باشد. در موارد مجاورت طولانی‌مدت با آفتاب، حتماً از کلاه لبه‌دار و کرم‌های ضد آفتاب(با نظر پزشک) استفاده نمایید.


خطر در محیط کار

محیط کار جزئی از محیط‌هایی است که همیشه خطرات مختلف ازجمله خطرات مکانیکی، خطرات شیمیایی، خطرات بیولوژیکی و خطرات دیگر در آن وجود دارد. به دلیل وجود این خطرات مطمئناً بیماری‌هایی نیز به‌واسطه این خطرات کارکنان را تهدید می‌کند. یکی از این بیماری‌ها بیماری سرطان است که این بیمار در محیط‌های صنعتی به‌مراتب بیشتر است. برای جلوگیری از این بیمار توصیه‌هایی برای شما شرح داده‌ایم که شما می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید.

خطر در محیط کار

راهکارهایی برای محافظت کارکنان از سرطان‌های شغلی

شناسایی افراد در معرض خطر مواجهه با عوامل سرطان‌زا در محیط‌های کاری آسان است و به دلیل تمرکز عوامل خطرساز در گروه‌های خاصی از کارگران، پیشگیری مؤثرتر است.

اگر شما کارفرما و یا مدیر کارگاه یا کارخانه‌ای هستید، به این نکات توجه کنید:


محیط کار را به دستگاه‌های تهویه مناسب مجهز کنید. فعالیت‌های مکانیکی مانند خرد کردن، اره کردن، شکستن، ترکاندن، مته کردن و ساییدن تولید گردوغبار می‌کنند. نصب دستگاه‌های تهویه و مکش قوی در سطح کارگاه‌ها برای خروج گردوغبار، ذرات فلزات، بخارهای مواد سمی و نیز گازهای شیمیایی از درون محیط کار، بسیار سودمند هستند و یکی از راه‌های اساسی در پیشگیری از ابتلای کارکنان به سرطان‌ها، به‌ویژه سرطان ریه است.

 


   خطرات شیمیایی در محیط کار

با کارشناسان بهداشت صنعتی و ایمنی همکاری کنید. نظارت و بازرسی دقیق از سوی کارشناسان برای جلوگیری از بروز سرطان‌ها بسیار مهم است. تهیه گزارش از موارد مبتلایان به سرطان در کارکنان مراکز صنعتی، برای انجام اقدام‌های اساسی پیشگیری و درمان هرچه سریع‌تر آنان ضروری است.


برگزاری دوره‌های آموزشی، به‌ویژه آشنایی با اصول بهداشت و راه‌های پیشگیری از بروز سرطان‌های شغلی، برای کارکنان شاغل در مراکز صنعتی لازم است. تمام کارکنانی که در معرض خطر مواجهه با عوامل سرطان‌زای شغلی قرار دارند، باید از این خطر آگاه باشند و به آن‌ها در مورد روش‌های مناسب حفاظت و ایمنی شغلی آموزش داده شود.


تأسیسات و دستگاه‌های تهویه مطبوع در محیط کار را به‌طور منظم موردبررسی قرار دهید تا از مناسب بودن وضعیت آن‌ها مطمئن شوید.

بر نظافت منظم و پیوسته محیط کار طبق روش‌های ایمن و بهداشتی نظارت کنید.

استفاده از موادی که مشکوک به سرطانی زایی هستند را کاهش دهید و موادی که زیان‌آور نیستند، جانشین آن‌ها سازید.

بر روی دستگاه‌هایی که از روغن‌های معدنی و شیمیایی استفاده می‌کنند، حفاظ در نظر بگیرید. این کار، موجب جلوگیری از پاشیده شدن این مواد به اطراف، به‌ویژه بر روی بدن کارکنان شده و می‌تواند از آسیب‌های پوستی جلوگیری کند.


توصیه‌هایی برای پیشگیری‌های فردی از بروز سرطان‌های شغلی

در مصرف مواد و حلال‌های فرار شیمیایی دقت کنید. لازم است اتاق، تهویه کامل داشته باشد. در صورت امکان در محیط آزاد با حلال‌ها کارکنید یا پنجره‌ها را بازکنید. حلال‌ها در رنگ‌زداها، چربیزداه ، رقیق‌کننده‌های رنگ و موادی که برای خشک‌شویی استفاده می‌شوند، وجود دارند و با سرطان مرتبط هستند.

 


خطر در محیط کار

اگر از کارکنان تأسیسات یا سکوهای نفتی هستید و در معرض نور مستقیم آفتاب کار می‌کنید، لازم است از لباس سبک و آستین‌دار و شلوار بلند استفاده کنید. در موارد مجاورت طولانی‌مدت با آفتاب، حتماً از کلاه لبه‌دار و کرم‌های ضد آفتاب(با نظر پزشک) استفاده نمایید.


اگر در محیطی کار می‌کنید که در آن در معرض تراکم بالایی از ذرات ریز، الیاف و گردوغبار قرار دارید، ماسک محافظ مناسب را روی بینی و دهان خود قرار دهید و مطمئن شوید ماسک به طرز صحیح روی صورت شما قرارگرفته است و مانع از دید شما نمی‌شود. ماسک‌های ایمنی باید به‌خوبی بر روی صورت بنشینند و درز و منفذی به بیرون نداشته باشند. استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مانند ماسک‌ها و پوشش‌های ایمنی مخصوص صورت می‌تواند تا حد زیادی از بروز سرطان ریه ممانعت نماید.

 


ماسک

برای معاینه‌های دوره‌ای پزشکی و ارزیابی وضعیت سالمت خود مراجعه کنید. هرگز فراموش نشود که تشخیص و درمان هرچه زودتر سرطان‌ها، حائز اهمیت بسیار است و انجام معاینه‌های دورهای منظم و پیوسته، به‌خصوص معاینه‌های دستگاه تنفس و تهیه گزارش از هرگونه آسیب مشکوک ناشی از کار از سوی پزشک، در پیشگیری از بروز آن‌ها بسیار مهم است.


در هنگام کار با مواد شیمیایی، رعایت اصول بهداشت و ایمنی در محیط کار بسیار بااهمیت است. شستشوی دست‌ها، صورت و لب‌های خود پیش از نوشیدن آشامیدنی و غذا خوردن.

از تماس با آفت‌کش‌ها پرهیز کنید. قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها عمدتاً پوست صورت می‌گیرد. در صورت تماس، باید به‌سرعت بدن را شست‌وشو داد.

تا حد ممکن سطوح کاری را عاری از گردوغبار و مواد شیمیایی نگهدارید و از روش‌های تمیز کردن تر (مرطوب) استفاده نمایید تا گردوغبار ایجاد نشود.

در صورت مشاهده هرگونه برآمدگی یا زخمی که بهبود نمی‌یابد، به دنبال درمان سریع آن باشید و هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

از برخورد غیرضروری با اشعه ایکس تا حد امکان پرهیز کنید.

در زمان کار در مراکز صنعتی، از وسایل محافظتی مانند پیش‌بند، دستکش، کلاه، لباس مخصوص به‌طوری‌که تا مچ دست پوشیده باشد، کفش‌های ایمنی، ماسک و عینک برای محافظت از تابش نور خورشید و پرتوها و آلودگی محیطی استفاده کنید. دوره‌های آموزشی را جدی بگیرید. در این دوره‌ها بهداشت و راه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌ها و آسیب‌ها به‌خصوص سرطان‌های شغلی آموزش داده می‌شود.


منبع: گروه تامین محتوای فولاد ۲۴

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.