فولاد آنلاین

اطلاعات فولاد

فولاد آنلاین

اطلاعات فولاد

ورق دریایی چیست؟

کشتی ها بر روی دریا و زیر دریایی ها در زیر دریا شناورند. سوال از این جا شروع می شود که بدنه آن ها از چه جنسی است که سنگینی آن باعث نمی شود که غرق شوند و زنگ نمی زنند؟ فلزات آن ها چگونه در آب آن هم آب شور روزها و سال ها دوام می آورند. فرقی نمی کند کشتی تجاری باشد یا تفریحی و نظامی.

Image result for ‫ورق دریایی چیست‬‎

ورق دریایی در دسته فولادهای کم کربن قرار می‌گیرد و به دلیل وجود عناصری مثل نیکل، مولیبدن و وانادیم دارای مقاومت به خوردگی بالاتری نسبت سایر فولادهای ساختمانی است. استحکام فشاری این فولاد ۲۰۰ گیگا پاسکال است. به هنگام آماده سازی این فولاد عملیات اکسیدزدایی انجام میشود. ورق دریایی در صنایع دریایی و قطعاتی که مستقیماً با رطوبت و آب شور و حاوی املاح در ارتباط هستند و یا در صنایعی که به طور کلی امکان زنگ زدگی و خوردگی توسط آب دریا وجود دارد، به کار می‌روند. این صنایع می‌توانند شامل ساخت کشتی و زیردریایی و شناورهای فلزی، اسکله ها، پمپ‌های حفاری دریایی، سکوهای نفتی و غیره باشند. 

ورق A36 قابلیت جوشکاری و شکل پذیری بسیار بالایی دارد. بطور دقیق تر ورق دریایی ورقی است که در کف، عرشه و بدنه انواع کشتی ها و حتی قایق های بزرگ، زیر دریایی ها، شناور ها و… کار می شود. این ورق ها نوعی از ورق فولاد نورد گرم است که دارای خاصیت جوش پذیری بالا، استحکام زیاد بوده و نسبت به مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد و در اصطلاح به خوردگی مقاوم است. منظور از خوردگی همان خورندگی آب شور است.

Image result for ‫ورق دریایی چیست‬‎


انواع ورق دریایی کدامند؟

ورق GL-A

ورق A36

ورق LR_A

مختصری در مورد ورق دریایی GL-A

این محصول بالاترین درجه ساختاری از ورق های دریایی را دارد و به طور انحصاری برای صنایع کشتی سازی و زیر دریایی استفاده می شود. مقاومت تسلیم آن MPa235 و مقاومت کششی ۴۰۰ تا ۵۲۰ MPa است. حداکثر ضخامت این گرید ۴ مورد است که برای ورق ها ۱۰۰ میلی متر و برای میله ها ۵۰ میلی متر است. کیفیت این محصول از دیگر استانداردها بالاتر است. ورق دریایی Gl-A دارای کیفیتی بهتر در مقایسه با ورق A36 است. کشورهای ایالات متحده امریکا، اوکراین و روسیه ورق های A36 و ورق Gl-A را با حساسیت بیشتر (در مقایسه با سایر کشورهای تولید کننده) ارائه می دهند.

مختصری در مورد ورق دریایی A36

ورق دریایی A36 دارای مقاومت کمتری نسبت به ورق GL-A می باشد و تولید آن در ابعادی که مرسوم است انجام می شود. تراکم این محصول ۷۸۰۰ کیلوگرم در هر متر مربع است و دارای ۲۰۰ گیگا پاسکال مقاومت تسلیم است. اگر ضخامت های این محصول کمتر از ۲۰۰ میلی متر باشد استحکام آن حداقل ۳۶۰۰۰ پوند بر اینچ است که می شود ۳۶۰۰۰Psi. حداکثر استحکام کششی با این ضخامت در ورق دریایی A36 بین ۵۸۰۰۰ تا ۸۰۰۰ پوند بر اینچ است که معادل ۴۰۰ تا ۵۵۰ MPa است. ۱٫۵*۶ متر و ۲*۶ متر ابعاد مشخص و استاندارد این محصول است. کارخانه ها این ورق ها را برای اسکله سازی به صورت تسمه و ذوزنقه برش می دهند. کمترین ضخامتی که از این محصول تولید شده ۲ میلی متر بوده است.

این ورق دریایی در ضخامت های بیشتر نیز تولید می شود ولی بیشترین مصرف استفاده با ضخامت ۶ میلی متر است. از جمله ویژگی های مثبت این محصول انجام تعداد دفعات ذوب فولاد بدون ممنوعیت و تست های مختلف است که باعث می شود A36 را زیاد تولید و مصرف کنند. این محصول از کربن کمتری برخوردار است و از روش کوره الکتریکی یا اکسیژن پایه برای تولید آن استفاده می کنند. با توجه به ابعاد استاندارد A36 شرکت های کشتی و اسکله ساز، این ورق ها را به صورت تسمه و ذوزنقه برشکاری می کنند.

این ورق فولادی در شرکت های داخلی و خارجی تولید می شود. ورق A36 با توجه به ترکیب خاص خود مقاومتی ویژه در مقابل املاح و آب شور دریاها از خود نشان می دهد.

مختصری در مورد ورق دریایی LR-A

ورق دریایی LR-A از خانواده فولادهای نورد گرم است. این نوع ورق دریایی از نظرتوانایی و مقاومت تسلیم و کشش نهایی شبیه به ورق GL-A است، یعنی به همان میزان که ورق GL-A مقاومت تسلیم ۲۳۵ دارد و ۴۰۰ تا ۵۲۰ MPa نیز مقاومت کششی آن است، در ورق LR-A نیز به همین میزان است. توان کششی این محصول بالا است.


آیا نیاز به اطلاعات بیشتر در زمینه ی ورق دریایی دارید؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد سرفصل های زیر به لینک مقاله ورق دریایی و انواع آن در سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.

_چگونگی محاسبه وزن ورق دریایی

_تولیدکنندگان ورق دریایی در ایران و جهان

_مزایای استفاده از ورق دریایی چیست؟

_کاربردهای ورق دریایی چیست؟

https://foolad24.com/fa/Marine-steel-sheet

دستگاه نورد گرم چیست و چگونه کار میکند؟


 

دستگاه نورد گرم

یکی از دستگاه‌هایی که در کارخانه‌های آهن و فولاد از آن برای شکل‌دهی فلزات استفاده می‌شود، دستگاه نورد گرم می باشد . از  دستگاه نورد گرم بیشتر برای تولید تختال از شمش‌های فلزی استفاده می شود. این دستگاه به دستگاه نورد شمشه نیز مشهور است. ازآنجایی‌که از نام این دستگاه مشخص است دستگاه نورد گرم در صنایع فلزات برای فرایند نورد گرم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه نورد گرم

انواع محصولات از قبیل تیرآهن و نبشی با مقاطع مختلف به‌وسیله فرایند نورد تولید می‌شوند. معمولاً این روش با فرایند فورجینگ در رقابت بوده وبرتری هرکدام بستگی به پیشرفته‌تر بودن تکنولوژی آن دارد، ولی به‌طورکلی ازنظر حجم و کمیت تولیدات، فرایند نورد در مقام اول پروسه‌های شکل دادن فلزات قرار دارد.

از دستگاه‌های نورد گرم به‌طور بسیار گسترده‌ای برای گرم کاری بسیاری از فلزات و آلیاژها، در اندازه‌های بسیار متنوع استفاده می‌شود.نورد با دستگاه نورد گرم قابلیت تغییر شکل خیلی بالایی دارد. از آنجایی که  در اثر تبلور مجدد، استحکام تسلیم به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد، لذا نیروی لازم برای فرایند نورد قطعات بزرگ در فرایند نورد گرم افت محسوسی دارد.

نحوه کار دستگاه نورد گرم

در ابتدا شمش‌ها وارد کوره‌هایی می‌شوند که دمایشان تا ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد رسیده است. برای این کار شمش‌ها را توسط یک جک هیدرولیکی در ردیف‌های مشخص به داخل کوره‌ها هدایت می‌شوند و هنگامی‌که شمش‌ها در داخل کوره قرار گرفتند به‌وسیله‌ی جریانات گرد آبی در دمای ۱۱۰۰ سانتی گراد جهت نورد آماده می‌شوند.
 

نورد گرم

بعد از رسیدن شمش‌ها به دمای موردنظر جهت نورد به خط تولید ارسال می‌شوند سپس شمش‌های پخته‌شده روی رول‌ها قرار می‌گیرند و به‌طرف مرحله رافینگ هدایت می‌شوند. مرحله رافینگ مرحله‌ای است که در سه مرحله از قطر شمش‌ها کاسته و به طول آن می‌افزاید. بعد از مرحله‌ی رافینگ (استند) ها (قفسه‌های نورد) قرار دارند که این مرحله متشکل از ۱۰-۱۸ تا استند با کالیبر مشخص است.

در مرحله آخر نورد نیز قسمت قیچی متراژ جهت برش محصولات تولیدشده در طول‌های مشخص بکار برده می‌شود، سپس محصولات تولیدی در زیر گیوتین‌های بسته‌بندی به طول ۱۲ متری طبق استاندارد برش داده‌شده و در مرحله آخر به‌صورت بندیل هایی با وزن مشخص بسته‌بندی می‌شوند.

در قفسه‌های دوغلتکی،غلتک‌ها دوطرفه می‌چرخند به صورتی که با تغییر دادن جهت حرکت غلتک‌ها ضخامت قطعه دررفت و برگشت قابل کاهش است.موازی بودن محور غلتک‌ها و تغییر شکل دادن آن‌ها در امتداد حرکت عمومی قطعه و عمود غلتک‌ها از مشخصه‌های بارز در این روش است و چون تغییر شکل در امتداد طول است آن را نورد طولی نام گذاشته‌اند.در صنعت و حتی کارگاه‌های کوچک از این روش شکل‌دهی استفاده می‌کنند.

شمش فولاد

مزایا نورد گرم

  • در تغییر شکل ماده نقش بسیار بالایی دارند.
  • بعد از تغییر شکل ماده بلافاصله به ساختار میکروسکوپی اولیه خود بازمی‌گردند.

معایب نورد گرم

  • درجه حرارت بالا شمش‌ها را اکسید می‌کند.
  • در برابر درجه حرارت حساسیت شکل‌پذیری دارند،به‌ویژه فولادها که در درجه حرارت ۲۵۰-۳۵۰ درجه دچار تردی آبی می‌شوند.
  • نقش ضریب اصطکاک آن‌ها افزایش میابد.

مشخصات دستگاه نورد گرم

دستگاهی که کار نورد گرم را انجام می‌دهد متشکل از دو غلتک دو جهته با قطری بیش از ۶۰ تا ۱۴۰ سانتیمتر است.دما مهم‌ترین فرآیندی است که نورد گرم را از نورد سرد جدا می‌کند. از غلتک‌هایی با طرح مخصوصی برای تولید محصولات گرم نوردیده طویل با مقاطع مختلف از قبیل گرد ، شش‌ضلعی ، ناودانی ، نبشی ، تیرآهن ، استفاده می‌شود.
 

دستگاه نورد گرم

دستگاه نورد از اجزایی چون قفسه نورد، غلتک‌ها، یاتاقان‌ها، محفظه‌ای برای محافظت از این قطعات و نیرویی محرک برای به حرکت درآوردن غلتک‌ها تشکیل‌شده است. همچنین تجهیزات مکانیکی و الکتریکی برای کنترل کردن تنظیم نیرو و نیز سرعت دورانی غلتک‌ها نیز از اجزای دستگاه نورد است.

نکات استفاده از دستگاه نورد گرم

در استفاده از دستگاه نورد گرم باید به نکاتی توجه کرد تا بتوان علاوه بر اینکه فرایند نورد را به‌خوبی انجام داد سلامت دستگاه را نیز حفظ نمود. یکی از این نکات این است که مشخصات دما باید از مرحله ذوب تا تولید محصول نهایی به‌طور منظم بررسی گردد. نکته دوم این است که شما برای به حداقل رساندن ضرر و زیان باید هر یک از مراحل پردازش را با یکدیگر هماهنگ کنید.
 

نورد گرم

اما یکی از مهم‌ترین نکات انتخاب بهترین مواد خام و مورداستفاده و سرویس و نگهداری مداوم توسط بخش نگهداری است. تمامی نکات ذکرشده در جهت بهینه‌سازی و بهترین بهره‌وری از فرایند نورد گرم است.

منبع: گروه تامین محتوای فولاد ۲۴